الأحد 26 مايو

عقارات

طارق شكري: مشتري وحدات "يوفوريا" هيدفع 60% فقط من قيمة الوحدة


طارق شكري

كشف المهندس طارق شكري، ورئيس غرفة التطوير العقاري، تفاصيل مشروع "“يوفوريا" للشقق الفندقية بصن كابيتال، مشيرًا إلى أن العميل سيدفع نحو 50 أو 60% فقط من قيمة الوحدة.

وأضاف "شكري" خلال حوار تلفزيوني له، أن إدارة كونكورد السلام أجرت دراسة كبيرة جدا مع المجموعة، على الوجهة السياحيةللمشروع، ورأوا أنه مكان مهم جدا ومكان ناجح جدا فأبرمنا اتفاق، 100% لصالح مشتري الوحدة "بيقول إن الوحدة العميل هيدفع من 50 إلى 60% فقط من قيمتها "2 مليون جنيه"، والباقي بيضمنه القيمة الإيجارية بمعرفة كونكورد السلام".

وأوضح أن كونكورد السلام، يأخذ إدارة الوحدة ويقوم بتأجيرها وأصبح إن الإيجار دا بيلتزم بسداد باقي ثمن الوحدة، متابعًا: "لما أجي أشوف الحسبة بعد 6 سنوات المدة الإيجارية الإلزامية بقت بكام وأنا دافع فيها 60% يطلع كام هيطلع ضعف المعادلة 3 أو 4 أضعاف ثمن الوحدة".

وأضاف: "عندي وحدات فندقية في الفيرمونت بعد كدا مستقبلًا، والجاري العمل عليه حاليًا، وصلنا لإجراءات التراخيص، وهيبقى مُدار بمعرفة الفيرمونت، لكن دا طبعا بتكلفة أخرى وفي مستوى آخر".

وتابع: "إنك تاخد وحدة جاهزة فيها كل المرافق وتستلمها بكرا الصبح وتقسط على 6 إلى 8 سنوات، دي بقى الفكرة الجديدة الموجودة دلوقتي انهاردة بقى عندنا عدد متاح من الوحدات، يمكن العميل يشتري انهاردة ويستلم في تاني يوم، الوحدة مقامة والمشروع ساكن، وبالتالي عنده فرصة إنه يسكن في البيت يستفيد من القيمة الإيجارية مع تغير السعر، إنت تدفع القسط تقريبًا من الإيجار".